Sustainable Musicology
A New Musicology

For the Third Millennium

Introduction

home

have your say

articles

recommended websites

contacts

(© Sustainable Musicology)

Welcome to Sustainable Musicology, a website dedicated to new perspectives in the field of musicological research.

Sustainability is the capacity to endure. For humans sustainability is the long-term maintenance of well being, which has environmental, economic, and social dimensions, and encompasses the aim of a responsible management of resource use.

Founded in 2010, Sustainable Musicology is an international organization which tries to develop new ways of living our relationships with music history in full harmony with our time and the concept of sustainability.

We are collecting books, essays, articles, interviews, dissertations, and everything that can help us to understand a real Sustainable Musicology.

Have your say at Sustainable Musicology. Write your ideas and comments at the following e-mail address:
info@sustainablemusicology.com

NEW. We are glad to publish an updated list of selected books and papers by the Italian musicologist Marco Bizzarini. It can be a useful tool for research in the fields of Italian Madrigal (Marenzio, Monteverdi, Gesualdo da Venosa, Banchieri), fifteenth-century court musicians, eighteenth century Italian Cantata (Benedetto Marcello) and Opera (Zeno, Goldoni, Vivaldi), Baroque sacred music, early twentieth century music (Mahler, Strauss, Hofmannsthal), world renowned pianists (Arturo Benedetti Michelangeli), and many other topics.

Marco Bizzarini, "Introduzione" to Carlo Goldoni, Drammi comici per musica. II. 1751-1753, edited by Anna Vencato, Venice, Marsilio, 2013.

Marco Bizzarini - Massimo Privitera, "Competition, Cultural Geography, and Tonal Space in the Book of Madrigals L’Amorosa Ero (1588)", in The Journal of Musicology, University of California Press, XXIX/4 (2012), pp. 105-143.

Marco Bizzarini, Federico Borromeo e la musica: scritti e carteggi, Rome, Bulzoni, 2012.

Marco Bizzarini, "Introduction" to Antonio Vivaldi, La fida ninfa, critical edition by Alessandro Borin and Marco Bizzarini, Milan, Ricordi, 2012.

Marco Bizzarini, "Profondità in superficie: Hofmannsthal librettista nel contesto della sua opera letteraria", in Attraversamenti: studi sul teatro e i generi para-teatrali fra Sette e Novecento, edited by Elena Randi, Padova, Cleup, 2012, pp. 99-118.

Marco Bizzarini, "Da Brescia a Varsavia: le musiche policorali di Pietro Lappi con dedica a Sigismondo III (1605)", in La musica policorale in Italia e nell’Europa centro-orientale fra Cinque e Seicento, edited by Aleksandra Patalas and Marina Toffetti, Venice, Fondazione Levi, 2012, pp. 199-213.

Marco Bizzarini, "Per una rilettura dei documenti sui musici alla corte di Pandolfo", in Nell’età di Pandolfo Malatesta signore a Bergamo, Brescia e Fano agli inizi del Quattrocento, edited by Giorgio Chittolini, Elisabetta Conti and Maria Nadia Covini, Brescia, Morcelliana, 2012, pp. 191-209.

Marco Bizzarini, "Scene all’ebraica nelle commedie madrigalesche di Orazio Vecchi e Adriano Banchieri", in Citazioni, modelli e tipologie nella produzione dell’opera d’arte, edited by Claudia Caramanna, Novella Macola and Laura Nazzi, Padova, Cleup, 2012, pp. 75-84.

Marco Bizzarini, "Tra ipertesti e avatar: Gustav Mahler oggi", in Liszt e Mahler: la musica dell’avvenire. 48° Festival pianistico internazionale di Brescia e Bergamo, Brescia-Bergamo, Festival pianistico internazionale di Brescia e Bergamo, 2011, pp. 37-43.

Marco Bizzarini, "Il trattato di canto di Manuel García, ovvero un matrimonio segreto tra Filologia e Improvvisazione", in Schifanoia, xxxviii (2011), pp. 79-82.

Marco Bizzarini, "Musica e letteratura", in Manuale di letteratura comparata, edited by Raffaella Bertazzoli, Brescia, Editrice La Scuola, 2010, pp. 217-235.

Marco Bizzarini, "Musica ‘scientia aquatica’", in Water Music: i suoni della natura. 47° Festival pianistico internazionale di Brescia e Bergamo, Brescia-Bergamo, Festival pianistico internazionale di Brescia e Bergamo, 2010, pp. 19-25.

Marco Bizzarini, "The ‘Humble’ and ‘Sublime’ Genres, the Pastoral and Heroic Styles: Rhetorical Metamorphoses in Benedetto Marcello’s Cantatas", in Aspects of the Secular Cantata in Late Baroque Italy, edited by Michael Talbot, Aldershot (UK) – Burlington (USA), Ashgate, 2009, pp. 177-202.

Marco Bizzarini, "Nuove considerazioni sulle cantate con strumenti di Benedetto Marcello", in La cantata da camera intorno agli anni italiani di Händel, edited by Teresa M. Gialdroni, Rome, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, 2009, pp. 227-240.

Marco Bizzarini, "Musica e mito", in Il mito nella letteratura italiana, v, edited by Pietro Gibellini, Brescia, Morcelliana, 2009, pp. 523-562.

Marco Bizzarini, "Goldoni, Vivaldi e la tradizione librettistica della Griselda di Zeno", in Problemi di critica goldoniana, III, edited by Manlio Pastore Stocchi and Gilberto Pizzamiglio, Ravenna, Longo Editore, 2009, pp. 349-356.

Marco Bizzarini, "Gasparo da Salò e la dinastia musicale dei Bertolotti", in Gasparo da Salò architetto del suono, edited by Flavio Dassenno and Marco Bizzarini, Cremona, Cremonabooks, 2009, pp. 15-24.

Marco Bizzarini, "Luigi Mancia maestro di Pietro Gnocchi?", in Pietro Gnocchi e la musica a Brescia nel Settecento, edited by Claudio Toscani, Milan, Università degli Studi di Milano, Facoltà di Lettere e Filosofia – Cisalpino, 2009, pp. 13-23.

Marco Bizzarini, "L’epistolario inedito di Apostolo Zeno", in Studi musicali, xxxvi, no. 1 (2008), pp. 101-142.

Marco Bizzarini, Griselda e Atalia: exempla femminili di vizi e di virtù nel teatro musicale di Apostolo Zeno, Università di Padova, 2008.

Marco Bizzarini – Ugo Orlandi, "Ancient Violinmaking and the Brescian Context", in 1520-1724 Liutai in Brescia, Cremona, Eric Blot Edizioni, 2008, pp. 11-20.

Marco Bizzarini, "L'esordio del Guarini ‘Poeta per musica’: le intonazioni della raccolta Musica Nova (1569) di Giulio Fiesco", in Rime e lettere di Battista Guarini, edited by Bianca Maria Da Rif, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2008, pp. 173-195.

Marco Bizzarini, "Gesualdo e Marenzio a paragone nella Barca di Adriano Banchieri", in Il madrigale, v (2008), pp. 54-56.

Marco Bizzarini, "Concerto delle dame bresciane: gentildonne bresciane e mecenatismo musicale nel Cinquecento", in Le stanze segrete: le donne bresciane si rivelano, edited by Elisabetta Selmi, Brescia, Fondazione Civiltà Bresciana, 2008, pp. 201-208.

Marco Bizzarini, "Dolorosi martir, fieri tormenti: il madrigale romano e lo stile grave", in Luca Marenzio e il madrigale romano (Atti del convegno internazionale di studi, Roma, 9-10 settembre 2005), edited by Franco Piperno, Rome, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, 2007, pp. 97-113.

Marco Bizzarini, Benedetto Marcello, Palermo, L’Epos, 2006.

Marco Bizzarini, "Introduzione" to Giovanni De Gamerra, Medonte re di Epiro, Treviso, Ensemble '900, 2005.

Marco Bizzarini, "Mottetti in Arcadia: per uno studio dell’ ‘imagerie’ poetico-musicale nel repertorio sacro d’inizio Settecento", in Barocco Padano 3 (Atti dell’XI Convegno internazionale di studi sulla musica italiana nei secoli XVII-XVIII, Brescia, 16-18 luglio 2001), edited by Alberto Colzani, Andrea Luppi and Maurizio Padoan, Como, A.M.I.S., 2004, pp. 247-263.

Marco Bizzarini, "Introduzione" to Giovanni De Gamerra, Ercole in Lidia, edited by Monica Caniato, Treviso Ensemble '900, 2004.

Marco Bizzarini, "Luca Marenzio i jego kompozycie swieckie opublikowane po podrózy do Rzeczpospolitej [Luca Marenzio and his secular works published after his Polish sejour], in Muzyka, xlviii (2003) no. 4, pp. 7-20.

Marco Bizzarini, Luca Marenzio: The career of a musician between the Renaissance and the Counter-Reformation, translated by James Chater, Aldershot UK - Burlington USA, Ashgate Publishing, 2003.

Marco Bizzarini, "L'ultimo Marenzio: tipologie di committenza e di recezione", in Studi marenziani, edited by Iain Fenlon and Franco Piperno, Venice, Edizioni Fondazione Levi, 2003, pp. 67-87.

Marco Bizzarini, "Senza compromessi", introduction to Lidia Kozubek, Arturo Benedetti Michelangeli, Palermo, L'Epos, 2003, pp. 13-35.

Marco Bizzarini, Benedetto Marcello: le cantate profane, i testi poetici. Edizione critica, Venice, Fondazione Levi, 2003.

Marco Bizzarini, "Diffusione della Sonata a tre nella Brescia di fine Seicento: il ruolo del Collegio de’ Nobili", in Barocco Padano 1, Atti del IX Convegno internazionale sulla musica sacra nei secoli XVII-XVIII, Brescia, 13-15 luglio 1999, edited by Alberto Colzani, Andrea Luppi, Maurizio Padoan, Como, A.M.I.S., 2002, pp. 277-309.

Marco Bizzarini, "Marenzio and Cardinal Luigi d'Este", in Early Music, xxvii/4 (1999), pp. 518-532.

Marco Bizzarini, "Un poema ritrovato: La Redenzione di Benedetto Marcello", in Civiltà Bresciana, viii/4 (1999), pp. 12-27.

Marco Bizzarini, "Una “neo-madrigalistica” meditazione sul tempo: il Nocturnall (1990) di Luca Tessadrelli", in International Journal of Musicology, vi (1998), pp. 429-445.

Marco Bizzarini, Luca Marenzio e la Francia, in Rivista Italiana di Musicologia, xxxiii/2 (1997), pp. 223-240.

Marco Bizzarini, "I “buoni fondamenti degli Antichi” e il “gusto moderno”: l'eredità di Benedetto Marcello nella formazione culturale e musicale di Pietro Antonio Locatelli", Intorno a Locatelli. Studi in occasione del tricentenario della nascita di Pietro Antonio Locatelli (1695-1764), edited by Albert Dunning, Lucca, LIM 1996, pp. 129-149.

Marco Bizzarini, "Musica, maschere e “Theatro del Mondo” nella Bastina di Adriano Banchieri", in Civiltà Bresciana, iv/2 (1995), pp. 5-14.

Marco Bizzarini, "La collaborazione tra Angelo Anelli e Rossini", in Civiltà Bresciana, ii/1 (1993), pp. 21-28.

Marco Bizzarini, "Musica strumentale e tradizioni esecutive bresciane alla fine del Cinquecento: nuovi documenti, nuove osservazioni", in Liuteria e musica strumentale a Brescia tra Cinque e Seicento. Atti del Convegno Internazionale, ii, Sessione musicologica, edited by Rosa Cafiero and Maria Teresa Rosa Barezzani, Brescia, Fondazione Civiltà Bresciana 1992, pp. 55-63.

Marco Bizzarini, "Le esecuzioni dei Salmi di Benedetto Marcello nell'Europa del Settecento", in Rassegna Veneta di Studi Musicali, vii-viii (1991/92), pp. 167-186.

 

Copyright: Sustainable Musicology.
(Revised: February, 2013)